Mistrzu Sprzedaży!
Przeczytaj i zastosuj poniższe zasady…
1. Buduj mosty
Każdego dnia jesteśmy konfrontowani z różnymi sytuacjami interpersonalnymi. Bardzo często „spalenie mostów” byłoby najprostszym rozwiązaniem. Nasze ludzkie postawy zmieniają się w czasie w zależności od warunków. Pracuj więc nad strategią budowania relacji długoterminowych pamiętając, że każda zniszczona relacja to zawsze strata.
2. Trzymaj się swoich kluczowych zasad
Szacunek (do samego siebie oraz klienta), empatia (niezbędna, aby rozumieć sytuację klienta), bezpieczeństwo (tworzone dla siebie i klienta), zaufanie (obopólne i nie zaburzone) to filary Twojej Świątyni Skuteczności Sprzedażowej . Zaburzenie któregokolwiek filaru niszczy Twoją strefę komfortu i wymaga natychmiastowego remontu. Relacje oparte na tych filarach to gwarancja Twojej spójności a tym samym dobrych relacji.
3. Przygotowuj się do spotkań
Dobre przygotowanie to największa część sukcesu sprzedażowego. To Ty odpowiadasz za to ile wiesz o kliencie. Jeśli klient jest w stanie o Tobie powiedzieć więcej niż Ty o nim, coś jest nie tak. Historyczne dane sprzedażowe to stanowczo za mało dla sukcesu handlowego. Więc ucz się swoich klientów. Po każdym spotkaniu notuj wszystko to, co zapamiętałeś. Z pozoru mało istotne informacje w odpowiednim kontekście mogą okazać się z czasem kluczowe. Pamięć jest ulotna, więc notuj, notuj i jeszcze raz notuj.
4. Najpierw słuchaj, potem mów
Mało skuteczny handlowiec więcej mówi niż słucha. Nie da się skutecznie sprzedawać nie znając potrzeb i oczekiwań klienta. A klient chce Ci dużo powiedzieć. Tylko Ty nie zawsze mu na to pozwalasz. Pozwól więc sobie na komfort tzw. aktywnego słuchania. „Wejdź w sytuację klienta”, zadawaj pytania i słuchaj.
5. Pozwól sobie na błędy
Oczywiście w sposób kontrolowany. Pamiętaj jednak, że błąd, porażka to okazja do stania się jeszcze lepszym. Każdy błąd musi Cię jednak czegoś nauczyć. Wtedy fakt jego wystąpienia miał sens. Analizuj więc to, co się stało, skonsultuj to z kimś (może z zespołem), kto może Ci pokazać dodatkową perspektywę. Pozwoli Ci to wyciągnąć wnioski i w perspektywie czasowej wyeliminować ryzyko jego powtórzenia, a tym samym sprawi, że stajesz się jeszcze skuteczniejszym.
6. Planuj i modyfikuj
„Brak planu to zaplanowana porażka” a „plany są niczym, planowanie jest wszystkim”. Każde działanie handlowe powinno być realizowane w jakimś konkretnym celu. Ruchy pozorowane rozładowują tylko handlową baterię. Stąd potrzeba stworzenia swojego osobistego „biznesplanu sprzedażowego”. I nie chodzi tutaj o plan sprzedażowy handlowca czy szefa sprzedaży a raczej o pewną szczegółowo zaplanowaną koncepcję handlową. Bądź elastyczny i otwarty na częstą modyfikację celów i drogi do ich osiągnięcia. Nie oznacza to jednak rezygnacji z nich – obserwuj, wnioskuj i zmieniaj drogę, ale nie cel.
7. Bądź konsekwentny
Brak konsekwencji to często powtarzający się błąd nie tylko w sprzedaży, ale też w naszym życiu (dieta, sport, wychowywanie dzieci, etc.). A to właśnie konsekwencja prowadzi nas finalnie do celu. Konsekwencja połączona z motywacją. Dążenie do swoich osobistych celów motywuje, dlatego ciesz się z każdego nawet najmniejszego sukcesu. Celebruj ten sukces, ale pamiętaj też, że Twoje otoczenie nie zatrzymuje się i nawet nie spowalnia. Więc dbaj o to, aby być liderem a nie jak to kiedyś ktoś powiedział – kustoszem muzeum sukcesu.
8. Bądź „ojcem własnych produktów”
Mówi się (i jest to prawdą), że najlepszymi nauczycielami naszych produktów i usług są nasi klienci. Jednak to po naszej stronie jest odpowiedzialność za perfekcyjną znajomość tego, czym się zajmujemy codziennie. Jeśli chcesz zaimponować klientowi, współpracownikom bądź ekspertem jakbyś co najmniej Ty go wymyślił i stworzył.
9. Inspiruj
Zarówno siebie jak i otoczenie. Sukces idzie między innymi za tym, że Twoi klienci i współpracownicy Cię uwielbiają. Inspiruje i motywuje się najlepiej przez własny przykład i zaangażowanie. Lider zawsze mówi „za mną” a nie „tędy”. Czym Ty możesz zainspirować klientów i współpracowników?
10. Dbaj o siebie
S. Covey w swoim fundamentalnym dziele „7 nawyków skutecznego działania” ostatni rozdział poświęcił tzw. ostrzeniu piły. To nic innego jak poszukiwanie równowagi pomiędzy pracą a odpoczynkiem. Piła pracująca bez przerwy z czasem się tępi, bo nie ma czasu na smarowanie. Podobnie jest z nami. Stąd dbaj o tzw. ładowanie akumulatorów. Planuj urlop, celebruj czas odpoczynku. Albo pracujesz, albo odpoczywasz. Nie da się efektywnie po trochu z każdego dzbanka.
Szefie Sprzedaży!
teraz Ty przeczytaj ten artykuł od końca i zastosuj powyższe zasady…