Szkolenia to świetna okazja do rozmowy z uczestnikami na temat „prawie idealnego handlowca”.
Jakie cechy taki „mistrz” mieć powinien? – padło niedawno pytanie w moją stronę.
Lidl, Okrasa i ja
A ponieważ w Lidlu Karol Okrasa reklamuje przepisy kulinarne, to i ja Okrasą szkoleń postanowiłem być i zachęciłem uczestników do przygotowania „przepisu na handlowca”.
Składniki, produkty, przyprawy
Wszyscy się zaangażowali to i wnioski nader ciekawe powstały. I tak nasz „prawie idealny handlowiec” został wyposażony w:
- wiedzę merytoryczną
- wiedzę o rynku i konkurencji
- umiejętności związane z badaniem oczekiwań klienta
- umiejętności przekonania klienta do własnego produktu dzięki skutecznej prezentacji oraz autoprezentacji
- lubi ludzi
- umiejętności zamiany obiekcji klienta na korzyści dla klienta ( i siebie )
- konsekwencję w działaniu
- odwagę
Bigos bigosowi nie jest równy
I tak na kolejnych szkoleniach powstają przepisy. I każdy jest dobry. Inny, nie znaczy, że lepszy lub gorszy.
Bo przecież większość z nas gotuje bigos.
Jednak czy ktoś jadł dwa razy taki sam?
Co bigos i słoń mają wspólnego z handlowcem?
Kiedyś w ręce wpadła mi starożytna przypowieść hinduska, która opowiada o pewnym słoniu.
Pewnego dnia pięciu ślepców postanowiło przekonać się, jak wygląda słoń. Każdy z nich dotknął innej części zwierzęcia. Każdy był więc przekonany, że to, co trzyma, to cały słoń. Pierwszy, który chwycił trąbę, uważał, że słoń ma postać wijącego się węża. Drugi, który dotknął ucha, upierał się, że słoń ma kształt liścia palmowego. Trzeci, ściskając mocno jedną z nóg słonia, oznajmił że zwierzę ma wygląd drzewa. „Ależ nie!” – oświadczył czwarty, który klepał słonia po boku – „Ta bestia wygląda jak ściana!”. Wówczas piąty ślepiec, który był najbardziej głośny z całej grupy, chwycił ogon zwierzęcia i krzyknął: „Bracia moi, wy jesteście nie tylko ślepi, ale i głupi! Przecież słoń ma kształt liny!”.
Nie szukajmy ideału. Bo go nie ma. Nie wierzę w utalentowanych handlowców (chociaż wiem, że tacy się zdarzają dzięki swoim predyspozycjom osobowościowym). Wierzę w handlowców pracowitych i konsekwentnych w działaniu. Bądź więc sobą a takiego kupią Cię klienci Drogi Bigosie.
Powodzenia w byciu sobą i do kolejnego przeczytania. Paweł.